fredag 23. januar 2015

Hvordan lykkes med karriære og storhet!

Hva får deg opp om morgenen? Hva er drømmen du bærer på i hjertet ditt? Hvilke egenskaper er det du har som er unike, og som fortjener ros? Hvis du skulle rangert deg selv i forhold til dine venner på en skala om hvem som var mest viktig, hvor hadde du satt deg selv? Tenker du mer på dine egne behov, enn andres?












Mange spørsmål på en gang her. Det er lett å miste tråden og bli overvelmet av alle ting jeg ba deg tenke igjennom. Det er forståelig. En vis mann fortalte meg hvordan vi ofte fungerer, og hvordan vi formes som mennesker. Han sa at det vi tenker, styrer det vi føler. Det vi føler, styrer det vi gjør. Det vi gjør, viser hvor hjertet vårt er i praksis. Hvis du går igjennom spørsmålene ovenfor, så kan du få et inntrykk over hva du tenker mest på her i livet. Det vil styre hva du føler, som igjen vil styre hva du gjør, i korte trekk. Hvor er hjertet ditt i praksis? Dette er svært utfordrende til meg selv først og fremst.

Hvis du leser spørsmålene ovenfor en gang til, så vil du se at de er svært "jeg" sentrerte. Det er ofte hovedproblemet. I bibelen står det at vi skal følge Jesus, og da handler det ikke lenger om meg, men om han. (Mark 1,14-17 Matt 4,16)
Vi er ikke lenger ment for å følge vår egen vei, men personen Jesus. (Joh 14,6)
Når Jesus kaller noen, forlater de alt. Det tror jeg er et viktig poeng.

Ofte fungerer jeg som en lommelykt. Jeg har fullt fokus på en ting av gangen, og blir svært interessert i noe, og legger mye krefter ned i det. Livet mitt tar fort mange endringer, og jeg bruker lett mye tid på meg selv, og det som gagner meg best. Det hørres kanskje fint ut, men det ender alltid opp med den samme tomheten, og følelsen av at jeg har bommet på det virkelige livet.

Jesus ber oss oppgi alt, og følge Han. Han demonstrerer et liv hvor Jesus selv forlater sitt perfekte fellesskap med sin Far og den Hellige Ånd, for å komme ned til oss for å tjene, helbrede, lide og ta Guds straff for oss, for at vi skal kunne komme hele og rene fram forran Gud og leve med Ham igjen. Fantastisk!


Vår mester modelerer et liv som går "nedover", og ikke "oppover". Hvis vi ønsker å få, må vi gi. Hvis vi ønsker lykke, må vi gjøre andre glade. Hvis vi ønsker å bli rike, må vi gi bort pengene våre. Hvis vi ønsker frihet, må vi bli alles slave. Guds rike er radikalt opp ned fra det vi er vant til! Faktisk sier Jesus at den som vil bli min disippel må gi avkall på alt! (Joh 13,35, Luk 22,26 Matt 5-7 Lukas 14,33)

Jesus har gjort kirken til sin brud, og vi har fått retten til å bli Guds barn. Tenk på det du! Universets skaper har strekt ut sin hånd med sin sjalu, intense kjærlighet. Han har modelert et liv for oss, og invitert oss inn til seg. Alt vi trenger å gjøre er å si ja til han, og nei til alt annet. Enkelt og greit! Men fryktelig vanskelig i hjertet, er det vel ikke?

Opp ned. Alt sammen. Guds rike er snudd på hodet i forhold til det vi er vant til! Den rike mannen i Markus 10 klarte det ikke, det ble for mye. Guds ironi blir da at for de fattige vil det alltid være lettere å være hans disipler enn for rike. Rikdommen dysser oss fort i "søvn".


Hva er din karriæreretning? Er det en vei mot en fjelltopp hvor alle kan se deg, eller er det en vei nedover i tjeneste?
Så hvis du søker karriære og storhet, så vær alles tjener!

Gud er nådig! Ikke stol på noe annet en Jesus, det holder ikke mål. Det er ikke snakk om å "fortjene" noe hos Gud, men leve det livet Gud har frelst oss til! Jeg snakker først og fremst til meg selv her. Riktig god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar