torsdag 8. januar 2015

Islam- fredens religion

I den siste tiden har vi sett terror fra ekstreme islamister blomstre. Desember i fjor i Kenya ble 70 gruvearbeidere angrepet av al Shabaab, og de spurt om de var muslimer eller kristne. De kristne, som var 36 stykker. De ble ført av sted og henrettet. Muslimene ble spart. Den arabiske våren som man håpet på skulle bringe med seg bedre tider for menneskene i regionen, har ført til at et mørke har senket seg over store deler av den regionen. Mørket som består av ekstreme islamister.

Mali. Nigeria. Elfenbenkysten. Egypt. Syra. Irak. Iran.

Det er selvfølgelig sosiale og økonomiske grunner som spiller en viktig rolle i at mennesker inntar ekstreme standpunkt og tar i bruk ekstreme metoder. På hjemmebane ser vi det litt i Hellas, og generelt den høyreekstreme veksten i Europa.

Men som en trend så ser vi at mye vold og brutaliteter skjer i allahs navn. Vold blir hyllet, og en jihadist blir lovet en plass i paradis. Dette er uredde krigere som er hundre prosent sikre på at de har sannheten.
De kunne ikke ha tatt mer feil. Muhammed er ingen profet eller frelser, bare en dyktig politisk strateg som vant store landområdet rundt Medina og Mekka. I bibelens øyne er han en villeder og en vranglærer som fører folk til å dyrke avguder. Allah og bibelens Gud, er ikke den samme. Det er umulig.

Islam kaller seg for fredens religion. Men i religionens navn så skjer det enorme mengder med brutaliteter og vold. Svaret her vil være at dette gjelder også de kristne, men det bildet er ikke helt nøyaktig. I bibelen får vi presentert Guds rike som en åndelig størrelse, mens i Islam er allah rike et politisk ekspanderende rike i fysisk forstand. En stor forskjell. Mange jihadister drives av hat, de omvendte, troende sanne kristne drives av kjærlighet.

I Paris skjedde det nettop en massakre av personer som arbeidet i et satirisk ukeblad. Mange familier har mistet sine nære og kjære. Nå mangler det en tallerk rundt middagsbordet hos mange familier. På neste familieselskap til de pårørende vil det være en stol mindre rundt bordet.

Hvordan skal vi kristne forholde oss til dette?

-Be for våre fiender.
-Elske våre fiender.
-Tale evangeliet frimodig og si at denne religionen stammer fra Satan og ikke Gud.
-Forkynne evangeliet.
-Fortsette med å uttrykke våre meninger i full offentlighet i kjærlighet til Gud og vår neste.
-Gjøre godt mot de som gjør ondt.

Vi må be for al shabaab, boko haram, al qaida og menneskene som er fanget der av åndskrefter. Vi må forkynne evangeliet til dem så de kan vende om før de dør og står forran Gud, dommens dag og evig straff. Vi må gjøre dette gjennom frimodighet, men også med et liv som følger våre ord. Kjærlighetens vei (1 kor 13).




Kilder.
http://www.nytimes.com/2014/12/03/world/africa/mandera-kenya-quarry-shabab-killing.html?_r=0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar