søndag 10. mai 2015

Kan jeg få snakke med Kongen?

For å få samtale med kongen i Norge, eller presidenten i USA, så trenger vi en spesiell innbydelse, eller invitasjon. De som har opplevd denne æren, lager straks plass i kalenderen for å få det til.
Hvilken ære det hadde vært å få tre fremfor Kongen av Norge!
Mange mennesker i vårt land har erfart dette, og mange har blitt hedret for deres innsats for fedrelandet.
Det er unikt!













Hvis du hadde muligheten til å tømme ditt hjerte for kongen, hva ville du ha sagt? Hvis du kunne komme fremfor en med makt, som ønsket det beste for deg, og de andre innbyggerne i landet, hva hadde du sagt?

-Jeg er ensom, og ingen ser meg.
-Jeg opplever urettferdighet på hjemstedet mitt.
-Jeg er syk, og får ikke den hjelpen jeg trenger!
-Jeg er blitt en utstøtt i nabolaget/bydelen uten grunn!
-Noen på jobben har all makt.

Kanskje dette er noen eksempel på hva vi hadde sagt? Listen er lang, og forskjellig fra person til person.

Herrenes Herre, og Kongenes Konge



I åpenbaringen kan vi lese en beskrivelse av Jesus som Herrenes Herre, og Kongenes Konge. Jesu første komme var i ydmykhet og frelse, mens Jesu annen komme er i herlighet og med dom. (Åp 19-21)

Vi som kristne har en mulighet til å komme fremfor en som er større enn alle, nemlig Kongen over alle Konger. Vi trenger ikke avtale tid med Han, men kan komme når som helst og tømme våre hjerter for Han. (Fil 4,4-7)

Jesus forteller mye om bønn, og bruker noen radikale bilder. For eksempel en enke som går og maser på en ond landsbyherre, helt til han gir henne det hun ber om, bare for å slippe å høre på maset hennes. Hun er et forbilde for oss i bønn.
(Luk 18,1-6)

Han forteller også en historie om en som kommer til en familie midt på natten, når alle sover i samme seng, og ber om brød. Hele familien vekkes, og det hele vitner om en svært lav sosial intelegens hos personen, men han er et forbilde for oss om hvordan å be til Gud. (Luk 11,5-13)

Broen
Når Jesus har bygget bro mellom en synder, og en hellig Gud, vil det være provoserende å ikke benytte seg av noe av det flotteste som preger en rett relasjon med Gud, nemlig bønnen. Man kan si at man minimaliserer frelsesverket når man ikke prioriterer bønnelivet vårt. Vi ber bare som frelste mennesker, til Gud, gjennom Jesu død på korset. Utenom dette finnes det ingen måte å bli hørt av Gud, eller noen måte å tilnærme seg Gud. Det er et poeng at Gud hører bønnen til dem som elsker Han. (Joh 14,21ff) Hvis man ikke elsker Gud, så kan man ikke forvente at Han hører bønnen vår.

Joh 14,27-30
Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.  Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far er større enn jeg. Nå har jeg sagt dere dette før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. Jeg skal ikke si mye til dere etter dette, for verdens fyrste kommer. Han har ingen makt over meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar