søndag 28. august 2016

En vennlig påminnelse fra bibelen

Hvor godt er det ikke når et annet menneske ser deg inn i øynene med vennlighet. Å bli møtt med et smil, gode ord og omsorg. Å oppleve at noen er tolmodig med meg når jeg har dummet meg ut, er godt. Jeg håper at du kan tenke tilbake på noen slike øyeblikk i uka som har gått. Det kan jeg!


Vennlighet
Vennlighet på norsk stammer fra ordet venn. En god venn er en man kan stole på. En man kan ringe når det røyner på, og når vi er glade. En som står ved din side når du ikke er deg selv. En som liker å tilbringe tid sammen med deg. Vennskap kan være så dype som det mellom David og Jonatan. Jonatan sa til David at han hadde ham like kjær som livet sitt(1. Sam 18,1) Å være vennlig vil derfor innebære å være "venne-aktig". La oss kaste ut noen bibelvers om vennlighet:


La alt dere sier, være vennlig, og la det ha salt og kraft, så dere vet hvordan dere skal svare hver enkelt - Kolosserne 4,6 


La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær. - Filipperne 4,5 


Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud, vår far, ved ham. - Kolosserne 3,17

Møtt med nåde
Når vi lar evangeliets virkelighet gripe oss, kan vi ved Den Hellige Ånd, se at vi har all god grunn til å møte mennesker med vennlighet. Alle mennesker du ser rundt deg, er skapt i Guds bilde og ønsket av ham. Vær sjel er dyrebar for Gud. Derfor skal vi behandle våre medmennesker med den største respekt og vennlighet, nettop fordi Gud bryr seg om dem. Når vi i tillegg tenker over hvordan Jesus har møtt meg og deg, er det mer naturlig å behandle mennesker med nåde og vennlighet.


Noen mennesker er det ikke så lett å være vennlig mot. Det kan være noen som har såret oss dypt, eller som har behandlet oss på en frekk og uverdig måte. Enkelte mennesker har vi så dårlig kjemi med, at man kan bli kjølig, og distansere seg. Noen markerer avstand ved å anlegge et kaldt ansikt. La oss høre hva Herren Jesus sier:


Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende.’Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige. Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen. - Lukas 5,43ff

Vennlighet - Med Guds hjelp
La oss nå inspireres til å møte mennesker, Guds skaperverk, med den nåde vi selv er møtt med. La oss bekjenne at vi kommer til kort på dette området gang etter gang, men at vi ønsker å fortsette og prøve å være vennlige mot alle, med Guds hjelp! 









1 kommentar:

  1. Meget imponert. Du er en velsignelse for slekt og venner! Og betyr mye med "ditt budskap" - inn i en vanskelig og kaotisk verden. Lykke til med din vandring.

    SvarSlett